دفتر اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی رفسنجان

پیام های کوتاه
  • ۰
  • ۰

به گزارش دفتر نمایندگی اتاق بازرگانی رفسنجان ، رییس کمیسیون بازرگانی اتاق کرمان در دومین نشست هم اندیشی برای بخشنامه ارزی دولت از استثنای ارزآورترین محصول غیر نفتی کشور از شمول بخشنامه ارزی دولت سخن گفت .

محمد علی محمد میرزاییان گفت : پیگیری های اتاق بازرگانی استان کرمان از طریق تماس ها و نشست های متعدد با مقامات دولتی و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی ادامه دارد .

رییس دفتر نمایندگی اتاق بازرگانی رفسنجان خاطر نشان کرد : این بخشنامه ارزی ، صادرات کشور را دچار اشکالات اساسی خواهد کرد .

 

مشکلات بخشنامه ارزی و سردرگمی بازرگانان

رییس کمیسیون بانک ، بیمه و امور مالیاتی اتاق کرمان هم در این نشست در خصوص سردرگمی بازرگانان با اجرای این بخشنامه سخن گفت .

جلیل کاربخش راوری تصریح کرد : بخض خصوصی کشور ساماندهی مسایل پولی کشور را پذیرفته است اما دولت نیز باید به وضعیت صادرات تولیدی کشور و همچنین انتقال ارز دقت کافی داشته باشد.

وی ضمن اشاره به عکس العمل سریع اتاق کرمان با تنظیم و ارسال نامه به دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در فاصله کمتر از 24 ساعت از صدور بخشنامه گفت : بخش خصوصی همواره سعی نموده است بر اساس منطق با بخش دولتی و مجلس تعامل داشته باشد ، اما دولت برای صدور این بخشنامه نظر بخش خصوصی را بر اساس قانون ، دریافت نکرد .

عضو هیات نمایندگان اتاق کرمان  مواردی همچون عدم ورود صرافی ها به سامانه نیما به دلیل شرایط تبعات ناشی از تحریم ، عدم وجود پیمان های پولی با دیگر کشورها ، عدم رعایت اصل شناوری و مدیریت شده ارز در کشور و ابهام در قانون برای عدم برگشت ارز به کشور و جریمه تخلفات احتمالی را به دلیل شرایط بازار از جمله مشکلات این بخشنامه بیان کرد.

 

آمار دقیق میزان تولید پسته به زودی اعلام خواهد شد

دبیرکل انجمن پسته ایران هم از اعلام آمار رسمی میزان تولید پسته در سال جاری در آینده ای نزدیک خبر داد.

سید محمد ابراهیم علوی گفت : متاسفانه تولید پسته در سال باغی جدید قابل توجه نیست و انجمن پسته تا 25 اردیبهشت آمار و اطلاعات خود را در این خصوص منتشر خواهد کرد .

عضو هیات نمایندگان اتاق کرمان تاکید کرد : بخشنامه ارزی دولت در کنار وضعیت تولید و مشکلات صادراتی ، وضعیت پسته را دچار اشکال کرده است و انجمن پسته ایران نیز سعی خواهد کرد در کنار اتاق با جمع بندی نظرات اعضای خود مسایل را به بخش دولتی و مجلس شورای اسلامی منتقل و پیگیری های لازم را به انجام رساند.

 

درخواست تشکیل کمیته های تخصصی

رییس کارگروه صنعت و معدن دفتر اتاق رفسنجان هم در این جلسه خواستار ایجاد کمیته های تخصصی برای بررسی تبعات بخشنامه ارزی دولت بر روی محصولات صادراتی شد.

سید مصطفی ترابی گفت : با توجه به جایگاه تولیدی و صادراتی ایران در برخی محصولات ، پیشنهاد می شود اتاق بازرگانی تعدادی کمیته تخصصی برای بررسی تبعات اجرای این بخشنامه بر محصولات تولیدی و صادراتی استان از جمله کاشی و سرامیک و سایر محصولات متاثر از این بخشنامه ، ایجاد نماید.

عضو هیات مشورتی دفتر اتاق رفسنجان تصریح کرد : وقفه ایجاد شده در صادرات به دلیل اجرای این بخشنامه وضعیت بازارهای صادراتی محصولاتی همچون کاشی و سرامیک را متزلزل کرده است .

 

در این نشست صادرکنندگان پسته در خصوص وضعیت تولید و صادرات پسته با همه مشکلات داخلی و بین المللی اعلام کردند چنانچه قرار باشد صادرات محصولی مانند پسته سرپا باشد ، دولت باید ضمن آزاد گذاشتن خرید و فروش ارز در این بخش بر اساس قانون عرضه و تقاضا ، یارانه هایی نیز برای تولید و صادرات در نظر بگیرد .

 

پیشنهادات بازرگانان برای رسیدگی و اجرا

در ادامه این نشست حاضران نظرات و پیشنهادات خود را جهت ارایه به دولت و مجلس شورای اسلامی به شرح زیر اعلام نمودند .

این درخواست ها در قالب دومین نامه رسمی از دفتر اتاق رفسنجان به اتاق کرمان جهت ارایه به مسوولان ارسال خواهد شد .

  1. استثنای صادرات محصولات کشاورزی از شمول بخشنامه ارزی
  2. تاخیر در اجرای بند 6 بخشنامه ارزی دولت برای اجرای تعهدات ایجاد شده در فاصله زمانی قبل از ابلاغ بخشنامه
  3. استثنای همه کشورهای همجوار ایران از شمول این بخشنامه مانند آن چه که در خصوص عراق و افغانستان مصوب شده است
  4. افزایش حداقل میزان بازگرداندن ارز از پنج درصد درج شده در بخشنامه به حداقل 10 درصد به جهت پوشش هزینه های بازاریابی ، حضور در نمایشگاه ها و سایر هزینه های مرتبط با صادرات
  5. چاره اندیشی در خصوص تامین ارز و ارایه یارانه برای هزینه های خودروهای صادراتی عبوری از اتحادیه اروپا
  6. استمهال تسهیلات بانکی
  7. چاره اندیشی فوری در خصوص امکان پرداخت بدهی های ارزی تولیدکنندگان ایرانی به تامین کنندگان خارجی که فارغ از فاینانس و بر اساس اعتبار شرکت های ایرانی نزد مشتریان خارجی ، ایجاد شده است .
  8. کنترل افزایش قیمت مواد اولیه با منشا داخلی به بهانه بخشنامه ارزی
  9. اقدام عملی برای ایجاد پیمان های پولی با کشورهای هدف صادراتی محصولات ایران با اولویت کشورهای همسایه و حوزه CIS
  10. شفاف سازی در خصوص تعیین مسیر وارد کردن ارز به کشور

  • ۹۷/۰۲/۲۵
  • دفتر اتاق بازرگانی رفسنجان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی